sommer og sykling

Fem turer du bør sykle

På og rundt Geilo ligger fjellveiene, som innbyr til fine sykkelopplevelser. Våre turtips til deg er en fin variasjon av sykling i sentrumsnær natur med Ustedalsfjorden og i vakker høyfjellsnatur både med Hardangervidda og Hallingskarvet på menyen. Alle turene kan du starte ved å sette deg på sykkelen i Geilo Sommerpark.

Ustedalsfjorden Rundt

- Perfekt rundtur for store og små!

Denne sentrumsnære turen starter du rett utenfor døren. Utfra Geilo Sommerpark, svinger du til høyre ut på asfaltveien. Du sykler retning Geilo sentrum på sykkelstien. Rett før du kommer til Geilojordet, starter turstien Ustedalsfjorden Rundt. Her er det skilting så du kan lese om noe av det som venter deg av opplevelser. Du sykler nær det idylliske vannet og kommer etterhvert til sandstranda med bademuligheter. På varme sommerdager, og også på litt friskere dager, kan det være fint å ta en dukkert her. Videre langs stien passeres Fekjo gravfelt og kulturminnepark, før du tråkke deg til Tuftebrui, hvor du krysser elva. Brua er restaurert opp for å være mest mulig lik den opprinnelige gamle brua, som ble bygget på 1880 tallet. Snart er du på turens høyeste punkt, hvor det både er fint å raste og nyte utsikten tilbake til Geilo. Langs turstien er det både informasjonsskilt om blomster, dyreliv og vegetasjon i området, som det er spennende å få med seg. Etter en rast her eller senere på en av de andre rasteplassene som er tilrettelagt, sykler du hele veien tilbake retning Hyttetunet. Du kan følge turstien tilbake til Solli, hvor du er tilbake på asfaltveien du starter turen. Dette er en lett tur som passer for alle uansett alder, type sykkel eller form. God tur!

Distanse: 10 km, bilfri vei
Underlag: Grus. Egner seg for sykkeltraller og fotturer
Tips:Ta med badetøy og sving innom Geilo Beach!

sykkeltur

Geilotjødne Rundt

- Passer ypperlig for de minste!

Fra Geilo Sommerpark følger du skilt merket til Kikut, forbi Geilo Hestesenter til Gamle Skurdalsveg, hvor det er bratt stigning opp til Kikutkroa/ Geilo Fjellandsby. Start turen fra Geilo Fjellandsby ved Kikutkroa, og ned til Geilotjødne. Her finner du en fantastisk sykkelvei med fin grus og bruforbindelse over bekkene. Geilotjødne Rundt er en kort og fin tur.

Distanse: 1 km bilfri vei
Underlag: Grus. Egner seg for sykkeltraller
Tips: Ta turen innom Hakkesetstølen!

Geilo - Kikuttoppen

- Panoramautsikt over Geilo

Fra Geilo Sommerpark følger du skilt merket til Kikut, forbi Geilo Hestesenter til Gamle Skurdalsveg, hvor det er bratt stigning opp til Kikutkroa/ Geilo Fjellandsby. Når du er kommet opp til Geilo Fjellandsby følger du merket sykkelvei ned til Geilotjødne. I flotte omgivelser går turen rundt Geilotjødne for deretter å svinge til venstre og gjennom tunnelen. Deretter slynger veien seg opp mot Kikuttoppen der du møter en storslått utsikt mot Hallingskarvet. Fra Kikuttoppen går veien nedover til Kikutkroa og Geilotjødne.

Distanse: 5 km
Underlag: Grus. Egner seg ikke for sykkeltraller
Tips: Nyt utsikten mot Hallingskarvet og Geilo!

bike

Kikutrunden

- Variert rundtur med stølsliv!

Fra Geilo Sommerpark følger du skilt merket til Kikut, forbi Geilo Hestesenter til Gamle Skurdalsveg, hvor det er bratt stigning opp til Kikutkroa/ Geilo Fjellandsby. Kikutrunden er en flott rundtur for de fleste, der man følger merket sykkelvei fra Kikutkroa mot Geilotjødne. Herfra går turen på gruset vei til Hakkesetstølen, som ligger 1050 m.o.h. Her er det muligheter for både overnatting og oppleve ekte stølsliv. Fra Hakksetstølen kan du ta turen tilbake i retning mot Kikut Fjellstue. Deretter inn på Lometjødnvegen, og videre til den nye skibrua, og videre nedover til Gamle Skurdalsvegen ved Kikut Nord. Her snur runden og snor seg oppover tilbake til Geilo Fjellandsby og Geilotjødne.

Distanse: 6 km
Underlag: Grus; Egner seg for sykkeltraller
Tips: Matbit og forfriskninger ved Hakkesetstølen

Geilo - Kikut - Tuva

- Krevende langtur på høyfjellet!

Har du lyst på en lang og også krevende tur hvor du kan starte på Geilo, er sykkelturen til Tuva turisthytte den du skal ta! Det er en opp og ned tur med krevende bakker. Mestringsfølelsen etter å ha tråkket hele turen derimot, det er en god følelse. Et alternativ, hvis det ikke frister med bakkene, er å ta sykkelen med i bilen og kjøre deler av veien, som opp til Kikut eller til Tuvaveien flater ut, som er ca. 7 km. fra du tar av fra asfaltveien. Da blir det en lettere tur. Du sykler ut fra Hyttetunet, tar av retning Geilo Hestesenter og sykler Gamleveien til du når Fv 40. Den sykler du forbi Kikut og hviler beina mens du triller ned bakken retning Skurdalen. Ved Hovde tar du inn retning Nedrestøl og Tuva. Fra Nedrestøl, hvor bilene som skal inn til Tuva betaler bomavgift, er det 3 km. med mye stigning. Ved Skurdalstjernet, som ligger på noe over 1000 moh. er det fint med et pust i bakken og et fotostopp, før du tar fatt på siste bratte stigning før veien så flater ut. Nå er det bare å kose seg innover fjellet med Tuva som mål, en av de eldste turisthyttene på Hardangervidda. Sykler du i perioden juli – september er det store sjanser for at hytta er åpen og vertskapet byr på himmelske gode vafler. Da du er fremme etter 24 km. venter en god rast her før du skal samme veien tilbake i denne vakre fjellnaturen. God tur!

Distanse: 48 km
Underlag: asfalt, fjellveg og grus